Sunday, February 27, 2011

Di manakah Pewaris dan Keturunan Sultan Abdul Momin(Mobin)?

Dalam penulisan buku dan dokumen mengenai Sejarah Al-Marhum Sultan Abdul Momin(Mobin) tidak ada Penulis yang menceritakan Butiran yang terperinci mengenai Keturunan Sultan Abdul Momin. Apa yang kita baca di dalam mana-mana Sejarah Kesultanan Brunei khususnya keturunan Sultan Abdul Momin tidak dibincangkan dengan mendalam. Namun, apa yang kita dengar sama ada di sekolah atau membaca penulisan-penulisan sejarah kesultanan brunei, dikatakan bahawa Al-Marhum Sultan Abdul Momin tidak mempunyai Pewaris. Apakah yang membuktikan bahawa Al-Marhum Sultan Abdul Momin tidak mempunyai Pewaris dan Keturunannya. Adakah disebabkan selepas Al-Marhum Sultan Abdul Momin(Mobin) mangkat, bukan daripada keturunannya yang menjadi Sultan Brunei ke-25(26)?. Bukankah doa dan harapan Al-Marhum Sultan Abdul Momin ialah selepas baginda mangkat, baginda tidak mahu Pewarisnya atau Keturunnya menjadi Sultan Brunei yang ke-25(26), akan tetapi baginda berdoa supaya Keturunan Sultan Omar Ali Saifuddin II dan Keturunan Sultan Brunei yang lain menjadi Sultan Brunei seterusnya, selepas baginda mangkat. Kenapakah Al-Marhum Sultan Abdul Momin mahu doa dan harapannya tercapai? Sesungguhnya, Al-Marhum Sultan Abdul Momin(Mobin) mahu Keturunan-Keturunan Sultan Brunei bersatu padu dan tidak mahu ada pertelingkahan di kalangan Kerabat Sultan Brunei. Maklumlah, Sejarah Kesultanan Brunei banyak menumpahkan Darah Kerabat-Kerabat Sultan Brunei. Alhamdulillah, Harapan dan doa Sultan Abdul Momin(Mobin) tercapai dan dimakbulkan Allah S.W.T.

Di manakah Pewaris dan Keturunan Sultan Abdul Momin(Mobin)?

Sejarah tidak dapat mengenal pasti akan keturunan Sultan Abdul Momin(Mobin)..Mungkin ada sesetengah Kerabat Kesultanan Brunei akan tahu mengenai kewujudan Pewaris dan Keturunan Sultan Abdul Momin, akan tetapi adakah Kerabat Kesultanan Brunei mengetahui Siapa sebenarnya Pewaris tersebut?

Hari ini, sudah sampai masa dan waktunya, saya ingin mendedahkan RAHSIA SEBENAR mengenai Keturunan Sultan Abdul Momin... Ini adalah pesanan daripada Pewaris Sultan Abdul Momin(Mobin) kepada Keturunan Pewaris Sultan Abdul Momin(Mobin).Bila sudah sampai masanya, maka ceritakanlah akan kewujudan Pewaris dan Keturunan Sultan Abdul Momin(Mobin) yang selama ini dirahsiakan daripada Kerabat Sultan Brunei dan Rakyat Brunei..

Ketahuilah....segala Sejarah Sebenar mengenai kewujudan Pewaris dan Keturunan Sultan Abdul Momin(Mobin) akan saya dedahkan segalanya. Maklumat dan informasi mengenai kewujudan Pewaris dan Keturunan Sultan Abdul Momin yang saya akan ceritakan segalanya adalah untuk memaklumkan kepada Kerabat-Kerabat Sultan Brunei, Keluarga Al-Marhum Sultan Abdul Momin dan Rakyat Brunei bahawa Pewaris dan Keturunan Sultan Abdul Momin telahpun BERSUARA......

57 comments:

Sophia on September 18, 2016 at 7:29 AM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on January 5, 2017 at 3:30 PM said...

tapi kenapa bsuara baru bsuara. untuk apa? kenapa? adakah tiba masa sudah?

Unknown on January 12, 2017 at 7:58 AM said...

Assalammualikum saya cuma nak tanya sama ada keturunan pangeran rakit masih ada di brunai. Sbb datuk saya berasal dari kg kuala belait brunai.

Unknown on January 12, 2017 at 7:59 AM said...
This comment has been removed by the author.
Sophia zain on April 27, 2017 at 3:13 AM said...

Saya nak tanya kenapa dulu mak cik saya pergi berubat dekat seorang tok tu . Tok tu cakap dekat mk cik saya ampun tuanku lepas tu mk cik saya rasa pelik mak saya pun jawab saya ni rakyat bia tok tu jawab betul kamu ni ada darah keturunan Raja Brunei dan kamu adalah pewaris harta Brunei . Yang mk cik saya seorang lagi pulak dia pergi berubat dekat seorang ustaz lepas tu ustaz tu panggil dekat mk cik saya dayang lepas tu mk cik saya jawab kenapa panggil saya dayang saya hanya rakyat biasa saja lepas tu ustaz tu jawab kamu ada darah berketurunan raja .mak saya cakap kat saya dulu ada orang cakap kat tok wan , tok ada keturunan Arab

Datuk Sri Muhammad Daniel on July 30, 2017 at 6:11 PM said...

Putra isnin..hubungi saya
Kingfateh64@gmail.com

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on September 22, 2017 at 9:07 AM said...

Tanpa keris itu pun tiada yg menghalang Putera Mahkota mengambil alih tahta kesultanan negara Brunei kalau Kebawah DYMM Sultan sdh perkenan. Saya pernah terbaca perlembagaan Brunei yg berkuatkuasa skg ada memperuntukan pertabalan sultan dari keturunan Sultan Hashim. Cuma saya berkeyakinan keberadaan keris itu masih dlm misteri. Saya ada dengar cerita
Waris keturunan Sultan Momin yg mengakui memiliki keris itu sdh pun bertandang ke istana Brunei beberapa tahun lalu utk mentest memasukkan keris tersebut ke sarungnya dan khabarnya nda ngam, sekali gus membawa erti sarung keris itu masih tanpa kerisnya, waallahualam. Dgn pemerintahan Kebawah DYMM Sultan yg adil lgi keperihatinan terhadap rakyat baginda, negara yg sdh mengamalkan hukum hudud,membawa negara kearah negara zikir saya begitu yakin Negara Brunei Darussalam akan bertambah makmur, insyaallah.

Khairulkhaer on November 1, 2017 at 11:57 AM said...

Cuba cari info tentang sejarah kg.darau
Di kota kinabalu.. terdapat maklumat yang tersirat yang orang lain tidak tahu..wallahualam jika keturunan yang dicari berada disana..

Khairulkhaer on November 1, 2017 at 12:17 PM said...

Jika terdapat amanat dari orang trdahulu..maka x akan ada orang yang berani mengaku.. kerana itu adalah amanat dari yang terdahulu. Kenapa banyak percanggahan cerita
Dan banyak pengakuan yang dia adalah keturunan ini..wallahualam . Biar masa yang menentukan.khun faya khun.. jadi maka jadi la ia.. salam ukhuwah semuanya

Khairulkhaer on November 1, 2017 at 12:19 PM said...

Jika terdapat amanat dari orang trdahulu..maka x akan ada orang yang berani mengaku.. kerana itu adalah amanat dari yang terdahulu. Kenapa banyak percanggahan cerita
Dan banyak pengakuan yang dia adalah keturunan ini..wallahualam . Biar masa yang menentukan.khun faya khun.. jadi maka jadi la ia.. salam ukhuwah semuanya

Khairulkhaer on November 1, 2017 at 12:19 PM said...

Cuba cari info tentang sejarah kg.darau
Di kota kinabalu.. terdapat maklumat yang tersirat yang orang lain tidak tahu..wallahualam jika keturunan yang dicari berada disana..

Syah Rizan on November 12, 2017 at 9:33 PM said...

Kg Darau Menggatal Sabah mcm ada sejarah berkait rapat dgn kesultanan Brunei terdahulu,ada makam yg penduduk tmptn percayai makam pembesar Brunei (waallahualam). Ditersilah juga ada jubah menanti (atau sdh dimiliki) keturunan yg sah memiliknya... nda payah lah cerita tntg sebilah keris yg hanya ujud dialam ghaib itu ditakuti ada nanti beranggapan kurafat..

Unknown on November 13, 2017 at 7:56 PM said...

Insya Allah...semua nya akan terungkap jika Allah S.W.t..mengizinkan.....

Unknown on November 19, 2017 at 4:26 PM said...

Asalamualaikum semua.
Saudara syah rizan ada kah pemerintah brunei mengalu2kan kepada keturunan pengiran shahbudin berkenaan keris pusaka tanpa sarung yang pernah di berikan oleh pengiran abdul momin kepada anakndanya utk disarungkan kembali ke sarungnya?

mash on January 8, 2018 at 2:37 AM said...

Adakah pengiran shahbudin lari ke pahang dgn gelaran nama biasa?

Unknown on January 27, 2018 at 10:32 AM said...

Mualaikumussalam sdra. Pertanyaan di atas adalah lebih sah/afdal dijawab oleh sdra Isnin atau Puan Sharifah sebagai keluarga yg memiliki dan menyimpan keris (foto di muka sebalah) yg mereka akui Keris Berdaulat Kesultanan Brunei itu. Secara peribadi saya berkeyakinan tinggi bahwa Puan Sharifah memang keturunan Sultan Momin. Keluarga ini pernah mendpt dan menerima undangan Istana Brunei lebih 2 tahun lalu utk mensahkan status keris tersebut. Bagaimana layanan istana terhadap mereka dan apa status keris tersebut biarlah sdra Isnin tampil kehadapan menerangkannya.

Kalau lah keris itu yg dilarikan Pengiran Shahabuddin dan beralih tangan kpd cucu cicitnya hingga ke hari ini maka secara logiknya itu lah keris tersebut. Tapi bagaimana mungkin ya dari blog2/forum yg saya baca sekurang--kurangnya sdh ada 5 individu yg mengatakan tmpt yg ada keris berdaulat yg sama - KL, Kelantan, Sandakan, Kg Likas dan Kg Bundusan (rujuk juga https://historytothemax.wordpress.com/2011/10/24/why-pengiran-anak-abdul-momin-was-chosen-as-the-sultan/). Mungkin ada logiknya dari cerita dongeng yg pernah saya terima iaitu sewaktu keris asli dilarikan ianya diiringi dgn beberapa keris serupa, hulu keris ditukar antara satu dengan yg lain utk menghindar keris asli dari dicam (Allahualam).

Unknown on March 11, 2018 at 9:49 PM said...

Sekadar bertanya....bagaiman respon kerabat sultan dengan kewujudan pewaris2 sultan abdul momin di luar sana...apakah mereka menerima baik jika sekiranya pewaris sebenar yg sah datang ke berunei berkunjung....warga dan rakyat berunei mesti tahu....???

Unknown on July 24, 2018 at 2:24 AM said...

Sekadar memberi pandangan peribadi .... rasanya tiada halangan bagi pengunjung2 yang ingin berkunjung ke Negera Brunei Darussalam asalkan memiliki pasport yang sah. Para Pegawai Imegerisen tidak akan bertanya dari waris/keturunan siapa penunjung tersebut. Dari sejarah silam kesultan Brunei, kita diberikan maklumat banyak kaum kerabat sultan terdahulu, sebelum Pg Anak Abdul Momin ditabalkan sultan lagi, "berhijrah" ke negara jiran. Setiap pengunjung diberi layanan yg sama.

Sekiranya ada golongan yg berkeyakinan mereka adalah waris/keturunan Almarhum Sultan Abdul Momin, rasanya pun tiada masaalah, bawa saja salasilah keturunan yg lengkap dan serahkan ke Jabatan Pusat Sejarah Brunei Darussalam untuk dikejiselidik dan seterusnya pengiktirafan. Cuma saja perlu kesabaran menunggu giliran.

andry on July 28, 2018 at 9:13 AM said...

keturunan ada d tawi-tawi

Unknown on August 30, 2018 at 10:13 AM said...

Saya rasa saya tau siapa dan di mana keturunan Sultan Abdul Momin berada.

Unknown on August 30, 2018 at 10:18 AM said...

Saya rasa saya tau siapa dan di mana keturunan Sultan Abdul Momin berada.

Unknown on October 9, 2018 at 8:40 PM said...

Di mana mereka jika memang benar tahu....

Unknown on October 10, 2018 at 12:44 AM said...

Keris c naga masih tersembumyi dlm pusaran air...cuma darah keturunan biru sja yg dpt mngambilnya....yang hak tetap jdi hak.....wal hasil balik asal

Unknown on October 10, 2018 at 12:47 AM said...

Jgn membisu....tampilkn diri demi kemakmuran brunei darussalam....suluh dlm diri sapa diri yg sebenarnya...hanya jauhari sja yg mengenal manikam....

Unknown on October 10, 2018 at 1:39 AM said...

Keris itu nyata x tersembunyi....bgai yang dikata...hanya pewaris berdarah tulin yg tahu keberadaannya...menjaga terjaga...itu takdirnya...jika sampai waktunya timbul lah ia...membawa kebenaran dari yg nyata....berselindung di balik takdir yg Esa...keramatnya tinggi di balik cerita....

Unknown on October 10, 2018 at 1:57 AM said...

Siapkan diri dalam menempuh cabaran kehidupan...jadilah rumput yg lemah lembut tak luruh dipukul ribut...bagai karang didasar lautan tak teruk dilanda badai....

Unknown on December 14, 2018 at 7:23 PM said...

Apa ciri2 keris tersebut? Bleh pjg dgn sendiri dr saiz biasa? Ada batu permata pd hulu keris tersebut? Bleh terbang etc?
#kerisyghilang

shk on February 7, 2019 at 8:21 AM said...

Mohon tahu, adakah maklumat pasal Dang Bunga iaitu cicit kepada Sultan Abdul Momin

mahyuni on February 12, 2019 at 3:06 PM said...

Bisa terjadi

Unknown on April 10, 2019 at 4:23 PM said...

Assalamualaikum, saudara2 islam ku. Usah brbicara akn ttg keris itu. Jika saudara2 blm berusha mncari dn mndptkn salasilah akn keturunan yg nyata lebih telus. Salasilahnya jg ujud dn sahih. Sy hya bg klu shj. Pengiran bagauddin ada 8 org ank. carilh jk bnr ingin mngetahui. Salasilah itu ujud dn trbuka, menunggu keturunannnya meneliti, di sblh mna jurainya,,,

Unknown on June 19, 2019 at 3:03 PM said...

Apa buktinya di kampung darau

Unknown on June 19, 2019 at 3:09 PM said...

Ada betulnya pandangan tuanhamba carilah keris itu di tanah arab

Unknown on June 19, 2019 at 3:12 PM said...

Terbaik saudRa

mahyuni on June 24, 2019 at 3:40 PM said...

Lihat photo

mahyuni on June 24, 2019 at 3:43 PM said...

Perhatikan dgn seksama,

Zoelliex on July 18, 2019 at 4:27 PM said...

Hubungi saya zoelliex@gmail.com
Saya di Natuna.

Assalamu'alaikum...

Banyak blog yang menceritakan masalah belati itu.
Mungkin dalam bayangan anda belati itu terbuat dari emas dan berhiaskan permata dan dianggap belati kerajaan.
Kenapa kita tak coba berfikir ada kemungkinan belati itu milik pribadi Pangiran Shabuddin.
Pg.Shahabuddin dibunuh namun mereka sadar bahwa belati yang dibawa Pg.Shabuddin tidak ada pada tempatnya. Mereka khawatir jika belati itu tidak ditemukan suatu saat keturunan Pg.Shahabuddin datang menuntut balas dan menuntut hak nya.

Saya yakin Pg.Shahabuddin tidak selamat dan terbunuh selepas meninggalkan Natuna.

Kalau lah Pg.Shahabuddin selamat tentunya ia menyampaikan bahwa beliau memiliki keturunan di Natuna.

Pastinya pembaca bertanya kenapa baru diungkap?
Saya coba bantu jawab :

1. Jaman dulu tidak ada internet.
2. Orang tua dulu menyimpan Rahasia ini Rapat2 karena takut dibunuh.
3. Mungkin sudah saatnya misteri ini untuk dibuka.

PG on October 13, 2019 at 1:01 AM said...

Cari di papar.....semua mau mengaku soltan....sebab itulah Moyang saya Simbolikkan nama Asal dia kepada Jual bin _ ___...supaya anak2x cucu cicit dia tidak riak sombong....kebanyakan yg menggunakan nama Pangeran ne semuanya hidung tinggi..mngaku sna mengaku sini kebanyakannya mmg bgitu xpayah ckp lh...cari lah d kampung bundusan papar...moyang sya pembuka kampung tu dn sala seorang dri org penting kemerdekaan sabah beliau merupakan seorang pangeran yg penting kerana ayahnya prnh ada takhta..namun lari ke sabah atas sebab permasalahan sya xpasti apa... salahsilah ini ada d istana...tanah kami besar d sna dn kami langsung tidak tuntut di sebabkan kami malu menuntut tanah yg sdh d usahakan selama bertahun tahun oleh orang kg...mau cari salasilah pewaris sebenar..saya yakin ada d sana...dn kalau pn jumpa x ada gunanya...

Unknown on November 22, 2019 at 4:19 AM said...

Saya pun tahu dia d mana

Unknown on November 22, 2019 at 4:21 AM said...

Saya tau dimana sbnarnya waris sultan abdul momin ni..

Gafs on May 9, 2020 at 7:18 AM said...

D manakah hilangnya keturunan ini

Gafs on May 9, 2020 at 7:24 AM said...

Ada kah benar keturunan sultan abdul momin akan muncul?jika benar masih ada dan muncul di dunia ini..apa akan jadi kpd negara brunei?yg pasti kita belum tahu lagi...nantikannya

Unknown on May 22, 2020 at 10:26 AM said...

Saya la keturunan yg pegang keris selindang soas2

Unknown on June 6, 2020 at 8:23 PM said...

Layari la ke accaunt sejarah silam.npk ta tu keris selindang soas2 yg di bawa oleh mantan ketua pemungut cukai di mukah oya serawak zaman ipar nya sultan abdul momin.bernama pg pemancha muhammad salleh soas2( pg matali) lari ke sandakan sabah

Unknown on October 18, 2020 at 10:42 AM said...

?

Unknown on October 18, 2020 at 10:45 AM said...

Sa pernah dengar cerita di kg darau sabah.dengar seja la tapi tidak tahu la betul atau tidak.

Gafs on October 23, 2020 at 10:35 AM said...

Sy dgr keturunan ini berada d kepulauan tawi2 filipin...adakah ini benar?

Gafs on October 23, 2020 at 10:40 AM said...

Sbb anak kpd sultan abdul momin(mobin)telah melarikan diri dr brunei p ke sabah dan seterusnya ke pulauan tawi2 d filipin utk bersembunyi..

Unknown on April 26, 2021 at 10:17 AM said...

Cari di Latuan Island Tawi-Tawi, Philippines . Macam ramai sana keturunan Sultan Abdul Momim dari Putera Shahabuddin.

Kembara on May 14, 2021 at 1:23 AM said...

dapatkan buku Pak Habib berjudul Lagenda Perak, Bangsa Johor dan lain2 https://www.facebook.com/SyedHussienAlAttas.Pak.Habib

Kembara on May 14, 2021 at 1:24 AM said...

dapatkan buku Pak Habib berjudul Lagenda Perak, Bangsa Johor dan lain2 https://www.facebook.com/SyedHussienAlAttas.Pak.Habib

Kembara on May 14, 2021 at 1:24 AM said...

dapatkan buku Pak Habib berjudul Lagenda Perak, Bangsa Johor dan lain2 https://www.facebook.com/SyedHussienAlAttas.Pak.Habib

Kembara on May 14, 2021 at 1:24 AM said...

dapatkan buku Pak Habib berjudul Lagenda Perak, Bangsa Johor dan lain2 https://www.facebook.com/SyedHussienAlAttas.Pak.Habib

Unknown on February 8, 2022 at 5:27 PM said...

Sultan Abdul Momin 111 memang muncul..

Gafs on May 23, 2022 at 1:00 AM said...

Insyaallah....dgn izan ALLAH akan muncul dlm Masih terdekat ini

Gafs on May 26, 2022 at 6:42 AM said...

Jika saudara tahu...d manakah keturunan ini berada?

K on June 4, 2022 at 9:34 PM said...

Cuba abiskita liat dalam FB ( k ke Ramat) FB atu mungkin buli merungkai persoalan tentang keturunan Sultan Abdul Momin... insyaallah sekadar perkongsian

Post a Comment

 

Blogroll

Site Info

Text

unrevealedHISTORY Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template